surinamegirls.reismee.nl

weekend Jodensavanna

Hoi Iedereen!

Afgelopen weekend zijn we van van zaterdag op zondag op trip geweest met z'n vijven. Zaterdag hebben we de Jodensavanna bezocht. De Jodensavanna is genoemd naar de eerste Portugees-joodse immigranten die in de 17e eeuw naar Suriname kwamen en er een nederzetting vestigden. Wat wij ervan terug zagen was een ruïne van een synagoge en twee joodse begraafplaatsen. Later op de middag zijn we vertrokken naar een kreek in de buurt van de Jodensavanna, Blaka Watra (zwart water). Het water was echt heel erg donker, maar wel schoon en lekker om in te zwemmen. Tegen de avond zijn we hout gaan sprokkelen en hebben we met z'n vijven een kampvuur gemaakt (met een beetje hulp van de gids dan). Omdat we 's nachts een jungletocht zouden maken gingen er een aantal alvast voor slapen in hun hangmat die we uitgehangen hadden tussen de bomen. Om middernacht liepen we door een stuk open bos. Er was ons verteld dat we zeker kaaimannen, slangen en spinnen zouden zien, jammer genoeg zijn we geen van deze drie of andere beesten tegen gekomen, ondanks deze teleurstelling was het toch een lekkere wandeling. De volgende dag was de enige gelegenheid om ons te baden (te wassen), de kreek. Tegen twee uur in de middag hebben we de terugreis ingezet. Het was echt een gezellig weekend!

Vorige week zijn we begonnen aan onze laatste vier weken in het ziekenhuis, op de afdeling chirurgie. Gertrud zit samen met Els en Kirsten op de vrouwen afdeling en Marieke en Beatrijs Zitten op de mannen afdeling. We hebben het erg naar ons zin. De collega's zijn erg gezellig en de begeleiding is ook goed. De meest voorkomende zorgvraag is het schoonmaken en verbinden van wonden, werkelijk in alle soorten en maten.

Deze week hadden we een probleempje met het water bij ons thuis. Er kwam namelijk bij ons en bij de onderburen geen water meer uit de kraan. De Hydrotank bleek leeg geweest te zijn en daardoor was er iets kapot geknapt in de Hydro foor. Dat was dus inproviseren met flessen water! Afijn, we hadden gebeld en we zouden de dag erop direct een nieuwe krijgen, zodat we weer water konden tappen, maar de man die langs geweest was had de Hydro foor meegenomen waardoor er een open verbinding was ontstaan met de hydrotank met als gevolg dat toen de tank weer vol met water stond een gigantische hoeveelheid water bij ons in de keuken stroomde. Echter stond bij ons alleen de keuken blank en was al het overige water bij de onderburen naar binnen gelopen, waardoor bij hun heel het huis blank stond. Het probleem is inmiddels opgelost gelukkig.

Voor aankomend weekend liggen er ook al een aantal leuke dingen in het verschiet! Volgende week dus weer een verslag.

Veel groeten,

Gertrud, Marieke en Beatrijs

Arina

hey meiden,
heel erg leuk om jullie verhalen te lezen joh! Marieke van harte gefeliciteerd met je verjaardag! :D
Maak er een gezellig feestje van daarzo!
Enne..geniet nog lekker van de tijd daarzo... want voor je het weet is het voorbij..

Greetz, Arina

Elianne

Meiden,
Wat gaaf dat jullie lekker een weekend zijn weg geweest! Ligt een hangmat lekker?! Leuke foto's!
Marieke, hoe was je verjaardag?! Heb je het leuk gevierd?
Gelukkig is het water probleem weer opgelost :)
Geniet van het werken en van het heerlijke weer!
Liefs Elianne

Janneke

Hoi marieke en de rest,

Leuk om jullie verhalen te lezen!
t is volgens mij echt genieten! Nog leuke/ interessante vp -casussen?
k lees dat je jarig geweest ben:p gefeliciteerd!

Ik mis de gezellige dienstjes in cederhofje wel or:P

Groetjes
Janneke

nelie elenbaas

Wat hebben jullie inmiddels veel gezien en meegemaakt!Het is vast een hele cultuurschok als jullie weer in nederland zijn. Wat heeerlijk dat het zo lang zomer is voor jullie. Ik denk dat jullie donkerbruin gebraden terugkomen!! Veel succes hoor de laatste weekjes!!

Inge

Hee meiden,

Heerlijk zo een weekend weg! Ik merk wel dat jullie daar veel leuke dingen doen en volop genieten.
Ga nog ff door, want voor je het weet zit je weer in Nederland. Geen maandje meer joh!

Succes nog met die paar weekies werken!
Liefs Inge