surinamegirls.reismee.nl

Weekend Brokopondomeer

Afgelopen vrijdag zijn we met onze collega's uit het ziekenhuis naar Overbridge geweest. Overbridge is een recreatieoord aan de Surinamerivier. Dit uitje werd gesponsord door artsen uit het ziekenhuis. We hebben een heerlijk dagje gerelaxt in onze hangmatten aan de Surinamerivier. En hebben we veel lol gehad met onze Surinaamse collega's. Het was erg leuk om te zien hoe Surinamers een dagje naar het strand gaan. Een aantal van onze collega's hadden gekookt, en we kregen om 10 uur 's ochtends al een volledige maaltijd: bami, rijst, kip en groente! Het is hier heel normaal om zo vroeg al warm te eten.

's Avonds hadden we onze tweede salsa les. Samen met een stel andere houterige bakra's (Nederlanders) doen wij een poging tot het leren van salsa dansen. Het gaat redelijk goed, maar de maat houden is nog best wel lastig voor ons! ;)

Zaterdagmorgen vroeg zijn we met een andere Nederlandse studenten naar Brownsberg vertrokken. We vertrokken in een echte Surinaamse krakkemikkige bus, het ging redelijk goed zolang we over het asfalt reden. Maar zodra we de asfaltweg achter ons lieten begon de smeerboel. We reden over de Afabakaweg, een roodkleurige zandweg met enorm veel stof. Aangezien de bus geen airco maar arko (alle ramen kunnen open) had, kregen we nogal wat stof in de bus. Langzaam aan veranderden we in rode marsmannetjes. J
Brownsberg is de hoogste berg van Suriname met veel watervallen die eindigen in het stuwmeer Brokopondo. Op Brownsberg hebben we een wandeling gemaakt langs een aantal watervallen. Onderweg konden we zelfs nog slingeren met een liaan tussen de bomen, net zoals de Brulapen die we boven in de bomen zagen zitten! Het was een geweldige ervaring om de bush bush van Suriname te bekijken!

Nadat we Brownberg gezien hadden zijn we met de bus naar Stone Island vertrokken waar we de nacht door zouden brengen. We hebben daar een nachtelijke jungletocht gemaakt in de hoop wat interessante dieren tegen te komen, maar helaas we hebben alleen brulapen gehoord. Het was erg spannend om in het donker door zo'n bos te lopen, want je verwacht dan achter elke boom wel een eng dier! Zondagmiddag moesten we helaas al weer vertrekken uit dit prachtige oord, dat was erg jammer want het is daar zo mooi!

We zijn al aangekomen bij de laatste week op de Klasse afdeling, volgende week maandag zullen we beginnen op de afdeling Gynecologie en Verloskunde. Daar hebben we allemaal erg veel zin!

We mogen nu omstebeurt een hartoperatie bijwonen, Beatrijs is aankomende woensdag aan de beurt, ze gaat dan heel de dag mee naar de OK en kan dan bij verschillende operaties mee kijken.

Allemaal hartelijk bedankt voor de leuke reacties die we gekregen hebben op onze vorige weblog en foto's! Het is erg leuk om zo wat te horen van het thuisfront!

Groetjes uit het warme Suriname!

Beatrijs, Gertrud en Marieke

Fanne en Roelof

Hallo meiden
Eindelijk weer wat van ons .We zijn een week met
vakantie geweest met veel regen.Jullie worden de
week-enden wel bezig gehouden. De salsa dans .
Dan het week=end naar Brownsberg met watervallen
en stuwmeer jullie/doen leuke dingen veel plezier

Niels

Dag Suriname Girls...

was idd een leuke tripje :D en die salsa! ik heb hier toch wel een passie in mn leven gevonden ;)

ben benieuwd hoe jullie kookkunsten zijn :)

tot snel maar weer!

Annemie

Hee meiden leuk weer van jullie te horen. B, ik heb jouw kaartje ook gehad enkele dagen geleden. Jullie op de foto in een hangmat te zien maakt mij wel jaloers hoor ;-)
Geniet ervan zolang het nog kan want hier is het 3x niks met het weer! Liefs

Elize

Hi meiden!
Hoe is het in het zwoele Suriname? Al wat minder houterig na wat salsa-dansjes? haha! Hoe zijn de hartoperaties om mee te maken? Nou, jullie liever als ik ;)
hier is het zowaar een beetje lekker weer.. dus daar genieten we natuurlijk wel van!

Pas goed op jullie zelf en succes met de sa-sa-sa-sa-sa-salsaaaahh lessen!!!!

Irene

Ha meiden!

Spannend hoor.. door de bushbush.. maar gaaf om te lezen dat jullie aant genieten zijn daar!
Leuk, straks naar Verloskunde, gaan jullie vast heeele schattige Surinaamse baby'tjes zien :-)
Maak er nog wat van!

Greetz Irene

PS: Morksieporksiedebibber, het Zoerinaamse verrassingsbedrag is onderweg!!

Eline

Heey meiden,

Wat klinken jullie verhalen leuk! Ik ben jaloers hoor! Nou nog heel veel plezier geniet ervan. En B niet flauwvallen woensdag he!

Dikke kus Eline

Hans Elenbaas

Hey Bakra,s!

Hier een berichtje uit Nederland
Alles goed hier,mooi nazomerweer druk met werken en voorbereidingen van een bruiloft van vrienden(aanstaande vrijdag)
Vakantie in Croatie was echt super,heerlijk weer aardige mensen en mooie duiken gemaakt(grotten,wrakken, in de baai bij de camping ,waar we zelfs een zeepaardje gevonden hebben(en die zijn daar zeldzaam).
Maar nu genoeg over me eigen,ik lees in de verhalen dat jullie je uitstekend vermaken en als het goed is ook nog wat leren !
Lieve zus nog bedankt voor je leuke kaartje erg leuk !
En natuurlijk nog van harte met Huub zn vejaardag.
Veel plezier, en tot mail ze .
Gr. Hans

Paula

Hoi Trijs!

Maar weer eens een berichtje uit het Friese!
Alles goed met jou en de anderen? Leuk, dat ik je stem weer eens hoorde! Zo duidelijk, alsof je uit Heerenveen belde!
Nog steeds leuk op verloskunde? Al bijzondere bevallingen meegemaakt? Ik lees, dat je ook op de ok hebt gekeken. Hoe vond je dat? Doen ze alle operaties of moeten de mensen voor speciale ingrepen naar een ander land?
Ik ben nog maar net terug uit Engeland en nu ben ik alweer voorbereidingen aan het treffen voor de volgende reis. Berlijn en Warschau staan op het programma. Ik zal weer proberen een kaartje te sturen!
Moet je ook studeren tijdens je stage? Of verslagen inleveren over de afdelingen waar je gewerkt hebt?
Wat voor uitstapjes staan je nog te wachten?
Ik ben ook benieuwd naar de verhalen van mijn vriendin, die nu in Suriname op vakantie is. Misschien heeft ze wel dezelfde dingen gedaan die jullie doen!
Hebben ze in Suriname ook thuiszorg? En zo ja, hoe is dat georganiseerd? Is er ook nachtzorg?
Ik stop, ik ga zo aan het werk.
Veel plezier en tot de volgende keer!
Paula

Louise kakebeeke

Hey Beatrijs

How cool does your trip sound. Compared to you, lot and victor, my life has become rather unadventurous.

Have fun and hopefully i'll make my way over the pond soon to catch up.

Louise

Bita Kakebeeke

HI Girls

Bea's vader heeft ons jullie website adres gegeven en we genieten van de verhalen. Wat een ervaringen in en buiten het ziekenhuis. Ik weet niet of ik nu een hart operatie wil zien maar all andere dingen die jullie doen trekken me wel aan. De stoffige trip in de bus naar Brownberg doet me herinneren aan Flores toen we Lot bezochten. Daar hebben ze ook niet van die goede wegen en transport was een open lorrie met houten planken als bank .
Lot is op het ogenblik in Australie voor een conferentie en gaat volgende week weer terug naar East Timor. Ze vond het zo leuk te horen dat je in Suriname bent. Ze denkt waarschijnlijk dat je nu ook door de 'bug' gebeten bent en haar volgt.
Ik zie naar jullie volgende verslagen uit. Maak veel fotos! Dat zijn altijd fantastische herinneringen.
Groetjes en geniet ervan.

Bita